Programy i działania edukacyjne
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
W naszym przedszkolu kochamy książki – i właśnie dlatego z radością bierzemy udział w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa!
To ogólnopolski program, którego celem jest rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci już od najmłodszych lat. W ramach programu nasze przedszkolaki mają okazję:
- poznawać nowe, pięknie ilustrowane książki,
- uczestniczyć w codziennym, głośnym czytaniu,
- brać udział w zabawach, teatrzykach i zajęciach inspirowanych literaturą dziecięcą,
- współpracować z Biblioteką nr 5 i 68,
- wzbogacać słownictwo, doskonalić mowę komunikatywną,
- kształtować intelektualny i emocjonalny stosunek do książki, jako źródła wiedzy i przeżyć.
Dzięki wsparciu z programu wzbogaciliśmy naszą przedszkolną biblioteczkę o wiele wartościowych i atrakcyjnych pozycji. Książki stały się częścią codziennej zabawy i nauki – są inspiracją do rozmów, rysunków i kreatywnego myślenia.
Wierzymy, że miłość do książek, zaszczepiona w dzieciństwie, zostaje na całe życie. Dlatego każdego dnia staramy się, aby czytanie było dla dzieci przyjemnością.
Zapraszamy wszystkich rodziców do rozwijania zainteresowań czytelniczych dzieci, poprzez udział w aktywnym czytaniu pod hasłem „Czytanie na dywanie”.
Rodzicu, umów się z nauczycielem grupy – „Wspólne czytanie to czas, który zostaje w sercu dziecka na zawsze”.
„Kodowanie i programowanie” – nauka przez zabawę od najmłodszych lat
W naszym przedszkolu zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważne jest przygotowanie dzieci do życia w dynamicznie zmieniającym się świecie, w którym kompetencje cyfrowe, logiczne myślenie i umiejętność współpracy odgrywają kluczową rolę. Dlatego już od najmłodszych lat wprowadzamy dzieci w fascynujący świat kodowania i programowania- w sposób dostosowany do ich wieku, możliwości i naturalnej ciekawości poznawczej.
Zajęcia realizowane są w oparciu o koncepcję programu „Kodowanie na dywanie”, który zakłada naukę podstaw programowania poprzez działania praktyczne, manipulacyjne i zabawy ruchowe – często bez użycia komputera. W codziennej pracy wykorzystujemy różnorodne pomoce dydaktyczne, m.in. maty do kodowania, które pozwalają dzieciom planować ruchy krok po kroku, układać sekwencje poleceń i ćwiczyć orientację przestrzenną. Dzięki nim dzieci uczą się planowania działań, przewidywania ich skutków, rozwijają myślenie przyczynowo- skutkowe oraz doskonalą umiejętności komunikacji i pracy zespołowej.
Ważnym elementem naszych zajęć jest również robotyka edukacyjna, która pozwala najmłodszym w intuicyjny sposób poznawać świat nowych technologii. W codziennej pracy wykorzystujemy nowoczesne pomoce dydaktyczne, takie jak: Ozoboty, Indi, Geniboty, Doc.
Szczególnym wydarzeniem w naszym kalendarzu edukacyjnym jest dzielnicowy konkurs „Koduję z Ochotą”, którego jesteśmy organizatorem. Celem tego przedsięwzięcia jest popularyzacja kodowania wśród najmłodszych, prezentacja ich osiągnięć, a także integracja placówek edukacyjnych z całej dzielnicy. Konkurs inspiruje dzieci do dalszej nauki, rozwija ich zainteresowania poznawcze oraz buduje pozytywne doświadczenia związane z edukacją informatyczną.
Nasza placówka aktywnie uczestniczy w ogólnoeuropejskiej inicjatywie Code Week – Europejskim Tygodniu Kodowania, której celem jest popularyzacja nauki programowania oraz nowych technologii w sposób angażujący, kreatywny i dostosowany do możliwości najmłodszych. W ramach tego wydarzenia organizujemy zajęcia, warsztaty, podczas których dzieci rozwijają umiejętność planowania działań, logicznego myślenia, współpracy w grupie oraz twórczego rozwiązywania problemów. Poprzez zabawę z kodowaniem dzieci uczą się także cierpliwości, konsekwencji w działaniu oraz wiary we własne możliwości. Udział w Code Week to dla naszych przedszkolaków nie tylko wspaniała przygoda edukacyjna i nauka przez doświadczenie, ale również okazja, by stać się częścią europejskiej społeczności młodych programistów – ciekawych świata, kreatywnych i gotowych do odkrywania technologicznych wyzwań przyszłości.
Dzięki zajęciom z kodowania i programowania nasi wychowankowie uczą się, że technologia to nie tylko narzędzie, ale również sposób twórczego rozwiązywania problemów, realizowania własnych pomysłów i rozwijania pasji.
"Owce w sieci"
Program powstał z inicjatywy słowackiej organizacji pozarządowej eSlovensko.
W Polsce został opracowany przez Polskie Centrum Programu Safer Internet, które tworzą Fundacja Dzieci Niczyje oraz NASK.
Program „Owce w sieci” prowadzony jest w grupie dzieci sześcioletnich. Podejmuje problem zagrożeń, jakie niesie korzystanie z zasobów Internetu.
Coraz częściej już dzieci w wieku przedszkolnym potrafią korzystać z różnych programów komputerowych i sprawnie poruszać się po internecie, dlatego ważne jest, aby znały zagrożenia świata wirtualnego i wiedziały, jak sobie z nimi radzić.
Program edukacyjny „Owce w sieci” pokazuje, jak bezpiecznie korzystać z nowych technologii.
Kreskówki, które stanowią bazę projektu, odwołują się do klasycznej opowieści o walce dobra ze złem. Występują w nich: mądry Baca, naiwny Jasiek, dzielny Gajowy, niewinne owce i złe wilki.
Akcja rozgrywa się w szałasie na hali, ale opowieści odzwierciedlają obecny styl życia.
W każdej bajce zawarty jest morał, mówiący o tym, jak unikać zagrożeń.
Poruszana tematyka dotyczy m.in: publikacji nagich zdjęć, uwodzenia przez internet, rasizmu i dyskryminacji, prześladowania w internecie, a także wyłudzania danych.
Bajkoterapia
Drodzy Rodzice, zachęcamy do skorzystania z naszych propozycji. Bajkoterapia to metoda pracy z emocjami dziecka. Bajki pozwalają zrozumieć , skąd biorą się złe emocje, jak je rozpoznawać, jak sobie z nimi radzić. Bohater bajki terapeutycznej przeżywa podobne trudności jak dziecko, też zmaga się z trudnymi emocjami i nie wie, co ma robić w określonych sytuacjach, ale zawsze znajduje rozwiązanie. Coraz częściej można zauważyć zachowania agresywne u dzieci, które są ich formą obrony przed agresją rówieśniczą, brakiem akceptacji, brakiem wytrwałości w dążeniu do celu, lękiem przed nową sytuacją, nieśmiałością, niskim poczuciem własnej wartości, odrzuceniem przez grupę rówieśniczą, problemami w rodzinie. Przedstawione propozycje bajek są świetną alternatywą na spędzenie czasu w gronie rodzinnym, przy jednoczesnej nauce o emocjach.
Zapraszamy wszystkich rodziców do rozwijania zainteresowań czytelniczych dzieci, poprzez udział w aktywnym czytaniu pod hasłem "Czytanie na dywanie"
Rodzicu, umów się z nauczycielem grupy – „Wspólne czytanie to czas, który zostaje w sercu dziecka na zawsze”.
Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw patriotycznych.
Wychowanie do wartości w naszym przedszkolu polega na kształtowaniu u dzieci systemu wartości poprzez zabawę, codzienne sytuacje i przykład dorosłych.
Kluczowe jest dla nas wprowadzanie w świat wartości uniwersalnych, takich jak dobro, prawda, miłość, szacunek - dla innych ludzi a także dla przyrody i otoczenia, uczciwość - mówienie prawdy i działanie w zgodzie z zasadami, sprawiedliwość, przyjaźń - budowanie pozytywnych relacji z rówieśnikami, tolerancja - akceptacja różnic między ludźmi oraz nauka odróżniania dobra od zła, by mogły podejmować świadome wybory i rozumieć ich konsekwencje, a także kultura osobista - używanie zwrotów grzecznościowych i przestrzeganie zasad savoir-vivre’u.
Uważamy za ważne wprowadzanie dzieci w świat wartości narodowych, uczymy o ojczyźnie, symbolach narodowych. Pomagamy dzieciom w rozumieniu emocji własnych i innych ludzi oraz rozwijaniu empatii, czyli okazywaniu troski innym. Dbamy o kształtowanie cech samodzielności i odpowiedzialności, np. poprzez naukę dbania o własne zdrowie, środowisko czy rzetelne wykonywanie zadań.
Naszym celem jest pomoc dziecku w budowaniu własnego systemu wartości i lepszej orientacji w tym, co jest dobre, a co złe. Wpływanie na charakter, postawy i zachowania dzieci, aby były bardziej otwarte na innych i potrafiły funkcjonować w społeczeństwie. Przygotowanie dzieci do funkcjonowania w grupie rówieśniczej i społeczności narodowej.
Jak to robimy w praktyce?
Dajemy dobry przykład poprzez własne postępowanie, słowa i reakcje. Organizujemy zabawy tematyczne (gdzie dzieci uczą się przez naśladownictwo) oraz wykorzystujemy codzienne sytuacje do rozmów o wartościach i ich konsekwencjach. Wykorzystujemy utwory literackie, muzykę, taniec, teatr, sztuki plastyczne do wprowadzenia w świat wartości. Uczymy dzieci mądrego korzystania z mediów.
Współpracujemy z rodziną dziecka, gdyż proces wychowania do wartości jest wtedy najbardziej efektywny. Rodzice są pierwszymi i najważniejszymi nauczycielami wartości, a przedszkole kontynuuje i wspiera ich działania. Komunikacja z rodzicami (np. poprzez wiadomości, spotkania, zajęcia otwarte) pomaga w ujednoliceniu podejścia wychowawczego i stanowi fundament budowania charakteru młodego człowieka.
Wprowadzanie wartości w życie przedszkolaków odbywa się poprzez różnorodne metody i formy pracy:
- Codzienne sytuacje: Nauczyciele wykorzystują naturalne momenty, aby uczyć wartości – np. rozwiązywanie konfliktów między dziećmi uczy sprawiedliwości i kompromisu.
- Bajkoterapia: Omawianie zachowań bohaterów bajek pomaga dzieciom odróżniać dobro od zła.
- Zabawy tematyczne: Naśladowanie dorosłych, np. w zabawie w sklep, może uczyć wartości związanych z pieniędzmi i pracą.
- Odgrywanie ról: Symulowanie scenariuszy z życia codziennego, w których pojawiają się różne wartości, pomaga w zrozumieniu ich znaczenia.
- Projekty grupowe: Praca zespołowa nad wspólnym zadaniem rozwija umiejętności współpracy i budowania kompromisu.
- Pozytywne wzmocnienia: Nagradzanie dzieci za dobre zachowania utrwala pożądane postawy.
- Współpraca z rodziną
