Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Programy i działania edukacyjne

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

W naszym przedszkolu kochamy książki – i właśnie dlatego z radością bierzemy udział w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa!

To ogólnopolski program, którego celem jest rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci już od najmłodszych lat. W ramach programu nasze przedszkolaki mają okazję:

  • poznawać nowe, pięknie ilustrowane książki,
  • uczestniczyć w codziennym, głośnym czytaniu,
  • brać udział w zabawach, teatrzykach i zajęciach inspirowanych literaturą dziecięcą,
  • współpracować z Biblioteką nr 5 i 68,
  • wzbogacać słownictwo, doskonalić mowę komunikatywną,
  • kształtować intelektualny i emocjonalny stosunek do książki, jako źródła wiedzy i przeżyć.

Dzięki wsparciu z programu wzbogaciliśmy naszą przedszkolną biblioteczkę o wiele wartościowych i atrakcyjnych pozycji. Książki stały się częścią codziennej zabawy i nauki – są inspiracją do rozmów, rysunków i kreatywnego myślenia.

Wierzymy, że miłość do książek, zaszczepiona w dzieciństwie, zostaje na całe życie. Dlatego każdego dnia staramy się, aby czytanie było dla dzieci przyjemnością.

Zapraszamy wszystkich rodziców do rozwijania zainteresowań czytelniczych dzieci, poprzez udział w aktywnym czytaniu pod hasłem „Czytanie na dywanie”.

Rodzicu, umów się z nauczycielem grupy – „Wspólne czytanie to czas, który zostaje w sercu dziecka na zawsze”.

„Kodowanie i programowanie” – nauka przez zabawę od najmłodszych lat

W naszym przedszkolu zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważne jest przygotowanie dzieci do życia w dynamicznie zmieniającym się świecie, w którym kompetencje cyfrowe, logiczne myślenie i umiejętność współpracy odgrywają kluczową rolę. Dlatego już od najmłodszych lat wprowadzamy dzieci w fascynujący świat kodowania i programowania- w sposób dostosowany do ich wieku, możliwości i naturalnej ciekawości poznawczej.

Zajęcia realizowane są w oparciu o koncepcję programu „Kodowanie na dywanie”, który zakłada naukę podstaw programowania poprzez działania praktyczne, manipulacyjne i zabawy ruchowe – często bez użycia komputera. W codziennej pracy wykorzystujemy różnorodne pomoce dydaktyczne, m.in. maty do kodowania, które pozwalają dzieciom planować ruchy krok po kroku, układać sekwencje poleceń i ćwiczyć orientację przestrzenną. Dzięki nim dzieci uczą się planowania działań, przewidywania ich skutków, rozwijają myślenie przyczynowo- skutkowe oraz doskonalą umiejętności komunikacji i pracy zespołowej.

Ważnym elementem naszych zajęć jest również robotyka edukacyjna, która pozwala najmłodszym w intuicyjny sposób poznawać świat nowych technologii. W codziennej pracy wykorzystujemy nowoczesne pomoce dydaktyczne, takie jak: Ozoboty, Indi, Geniboty, Doc.

Szczególnym wydarzeniem w naszym kalendarzu edukacyjnym jest dzielnicowy konkurs „Koduję z Ochotą”, którego jesteśmy organizatorem. Celem tego przedsięwzięcia jest popularyzacja kodowania wśród najmłodszych, prezentacja ich osiągnięć, a także integracja placówek edukacyjnych z całej dzielnicy. Konkurs inspiruje dzieci do dalszej nauki, rozwija ich zainteresowania poznawcze oraz buduje pozytywne doświadczenia związane z edukacją informatyczną.

Nasza placówka aktywnie uczestniczy w ogólnoeuropejskiej inicjatywie Code Week – Europejskim Tygodniu Kodowania, której celem jest popularyzacja nauki programowania oraz nowych technologii w sposób angażujący, kreatywny i dostosowany do możliwości najmłodszych. W ramach tego wydarzenia organizujemy zajęcia, warsztaty, podczas których dzieci rozwijają umiejętność planowania działań, logicznego myślenia, współpracy w grupie oraz twórczego rozwiązywania problemów. Poprzez zabawę z kodowaniem dzieci uczą się także cierpliwości, konsekwencji w działaniu oraz wiary we własne możliwości. Udział w Code Week to dla naszych przedszkolaków nie tylko wspaniała przygoda edukacyjna i nauka przez doświadczenie, ale również okazja, by stać się częścią europejskiej społeczności młodych programistów – ciekawych świata, kreatywnych i gotowych do odkrywania technologicznych wyzwań przyszłości.

Dzięki zajęciom z kodowania i programowania nasi wychowankowie uczą się, że technologia to nie tylko narzędzie, ale również sposób twórczego rozwiązywania problemów, realizowania własnych pomysłów i rozwijania pasji.

"Owce w sieci"

Program powstał z inicjatywy słowackiej organizacji pozarządowej eSlovensko.

W Polsce  został opracowany przez Polskie Centrum Programu Safer Internet, które tworzą Fundacja Dzieci Niczyje oraz NASK. 

Program „Owce w sieci” prowadzony jest w grupie dzieci sześcioletnich. Podejmuje problem zagrożeń, jakie niesie korzystanie z zasobów Internetu.

Coraz częściej już dzieci w wieku przedszkolnym potrafią korzystać z różnych programów komputerowych i sprawnie poruszać się po internecie, dlatego ważne jest, aby znały zagrożenia świata wirtualnego i wiedziały, jak sobie z nimi radzić.

Program edukacyjny „Owce w sieci” pokazuje, jak bezpiecznie korzystać z nowych technologii.

Kreskówki, które stanowią bazę projektu, odwołują się do klasycznej opowieści o walce dobra ze złem. Występują w nich: mądry Baca, naiwny Jasiek, dzielny Gajowy, niewinne owce i złe wilki.

Akcja rozgrywa się w szałasie na hali, ale opowieści odzwierciedlają obecny styl życia.

W każdej bajce zawarty jest morał, mówiący o tym, jak unikać zagrożeń.

Poruszana tematyka dotyczy m.in: publikacji nagich zdjęć, uwodzenia przez internet, rasizmu i dyskryminacji, prześladowania w internecie, a także wyłudzania danych.

Bajkoterapia

Drodzy Rodzice, zachęcamy do skorzystania z naszych propozycji. Bajkoterapia to metoda pracy z emocjami dziecka. Bajki pozwalają zrozumieć , skąd biorą się złe emocje, jak je rozpoznawać, jak sobie z nimi radzić. Bohater bajki terapeutycznej przeżywa podobne trudności jak dziecko, też zmaga się z trudnymi emocjami i nie wie, co ma robić w określonych sytuacjach, ale zawsze znajduje rozwiązanie. Coraz częściej można zauważyć zachowania agresywne u dzieci, które są ich formą obrony przed agresją rówieśniczą, brakiem akceptacji, brakiem wytrwałości w dążeniu do celu, lękiem przed nową sytuacją, nieśmiałością, niskim poczuciem własnej wartości, odrzuceniem przez grupę rówieśniczą, problemami w rodzinie. Przedstawione propozycje bajek są świetną alternatywą na spędzenie czasu w gronie rodzinnym, przy jednoczesnej nauce o emocjach.

Zapraszamy wszystkich rodziców do rozwijania zainteresowań czytelniczych dzieci, poprzez udział w aktywnym czytaniu pod hasłem "Czytanie na dywanie"

Rodzicu, umów się z nauczycielem grupy – „Wspólne czytanie to czas, który zostaje w sercu dziecka na zawsze”.

Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw patriotycznych.

Wychowanie do wartości w naszym przedszkolu polega na kształtowaniu u dzieci systemu wartości poprzez zabawę, codzienne sytuacje i przykład dorosłych.

Kluczowe jest dla nas wprowadzanie w świat wartości uniwersalnych, takich jak dobro, prawda, miłość, szacunek - dla innych ludzi a także dla przyrody i otoczenia, uczciwość - mówienie prawdy i działanie w zgodzie z zasadami, sprawiedliwość, przyjaźń - budowanie pozytywnych relacji z rówieśnikami, tolerancja - akceptacja różnic między ludźmi oraz nauka odróżniania dobra od zła, by mogły podejmować świadome wybory i rozumieć ich konsekwencje, a także kultura osobista - używanie zwrotów grzecznościowych i przestrzeganie zasad savoir-vivre’u.

Uważamy za ważne wprowadzanie dzieci w świat wartości narodowych, uczymy o ojczyźnie, symbolach narodowych. Pomagamy dzieciom w rozumieniu emocji własnych i innych ludzi oraz rozwijaniu empatii, czyli okazywaniu troski innym. Dbamy o kształtowanie cech samodzielności i odpowiedzialności, np. poprzez naukę dbania o własne zdrowie, środowisko czy rzetelne wykonywanie zadań.

Naszym celem jest pomoc dziecku w budowaniu własnego systemu wartości i lepszej orientacji w tym, co jest dobre, a co złe. Wpływanie na charakter, postawy i zachowania dzieci, aby były bardziej otwarte na innych i potrafiły funkcjonować w społeczeństwie. Przygotowanie dzieci do funkcjonowania w grupie rówieśniczej i społeczności narodowej.

Jak to robimy w praktyce?

Dajemy dobry przykład poprzez własne postępowanie, słowa i reakcje. Organizujemy zabawy tematyczne (gdzie dzieci uczą się przez naśladownictwo) oraz wykorzystujemy codzienne sytuacje do rozmów o wartościach i ich konsekwencjach. Wykorzystujemy utwory literackie, muzykę, taniec, teatr, sztuki plastyczne do wprowadzenia w świat wartości. Uczymy dzieci mądrego korzystania z mediów.

Współpracujemy z rodziną dziecka, gdyż proces wychowania do wartości jest wtedy najbardziej efektywny. Rodzice są pierwszymi i najważniejszymi nauczycielami wartości, a przedszkole kontynuuje i wspiera ich działania. Komunikacja z rodzicami (np. poprzez wiadomości, spotkania, zajęcia otwarte) pomaga w ujednoliceniu podejścia wychowawczego i stanowi fundament budowania charakteru młodego człowieka.

Wprowadzanie wartości w życie przedszkolaków odbywa się poprzez różnorodne metody i formy pracy:

  • Codzienne sytuacje: Nauczyciele wykorzystują naturalne momenty, aby uczyć wartości – np. rozwiązywanie konfliktów między dziećmi uczy sprawiedliwości i kompromisu.
  • Bajkoterapia: Omawianie zachowań bohaterów bajek pomaga dzieciom odróżniać dobro od zła.
  • Zabawy tematyczne: Naśladowanie dorosłych, np. w zabawie w sklep, może uczyć wartości związanych z pieniędzmi i pracą.
  • Odgrywanie ról: Symulowanie scenariuszy z życia codziennego, w których pojawiają się różne wartości, pomaga w zrozumieniu ich znaczenia.
  • Projekty grupowe: Praca zespołowa nad wspólnym zadaniem rozwija umiejętności współpracy i budowania kompromisu.
  • Pozytywne wzmocnienia: Nagradzanie dzieci za dobre zachowania utrwala pożądane postawy.
  • Współpraca z rodziną

Zajęcia umuzykalniające

Metody nauczania muzyki wykorzystywane podczas zajęć umuzykalniających:

1. Metoda Carla Orffa Metoda oparta na łączeniu muzyki, ruchu, mowy i zabawy. Dzieci uczą się muzyki przez działanie – grają na prostych instrumentach (np. dzwonki, bębenki, marakasy, klawesy), śpiewają, recytują i tańczą. Metoda ta wykorzystuje elementy teatru i rytmiki, improwizacji oraz twórczej aktywności. Rozwija wszechstronnie mowę, ruch oraz emocje, daje przestrzeń na ekspresję i kreatywność oraz uczy współpracy.

2. Metoda Émile’a Jaques-Dalcroze’a (rytmika)

Metoda nauczania muzyki poprzez ruch. Dzieci słuchają muzyki i reagują na nią ruchem – marszem, skakaniem, tańcem, gestem. Uczą się w ten sposób rytmu, tempa, dynamiki i frazowania. Są to ćwiczenia improwizacyjne z akompaniamentem fortepianu. Metoda ta rozwija koordynację ruchową i wrażliwość muzyczną.

3. Metoda Zoltána Kodálya

Metoda oparta na śpiewie, jako podstawowej formie nauki muzyki. Dzieci uczą się krótkich form muzycznych, pieśni ludowych. Metoda ta stopniowo wprowadza dzieci w świat notacji muzycznej oraz systemu solmizacyjnego w naturalny sposób.

4. Metoda Suzuki Nazywana „językiem muzycznym”. Polega na uczeniu się muzyki podobnie jak języka ojczystego – przez słuchanie, naśladowanie i powtarzanie. Rozwija pamięć muzyczną i słuch.

5. Metoda aktywnego słuchania muzyki Batii Strauss.

Dzieci słuchają muzyki klasycznej i reagują ruchem, gestem, instrumentami lub słowem. Uczy świadomego odbioru muzyki i wprowadza dzieci w świat muzyki klasycznej w prosty, atrakcyjny sposób.

6. Metoda Gordona

Opiera się na koncepcji „audiacji” – wewnętrznego słyszenia i rozumienia muzyki. Dzieci uczą się poprzez słuchanie i powtarzanie krótkich motywów rytmicznych i melodycznych.

7. Music Mind Games

Innowacyjny sposób nauczania teorii muzyki, stworzony przez amerykańską pedagog Michiko Yurko. Łączy elementy zabawy, gry i ruchu z nauką podstaw teorii muzyki.

8. Metoda aktywnego słuchania według Veroniki Sherborne (w połączeniu z ruchem). Metoda łącząca ruch z muzyką, np. w formie ćwiczeń relaksacyjnych, tanecznych, reagowania ruchem na rytm i tempo.

9. Improwizacja muzyczna i ruchowa.

Metoda edukacyjna, polegająca na tworzeniu przez dzieci własnych rytmów, melodii i ruchów oraz tekstu – np. pod wymyślony temat lub melodię. Metoda ta kształtuje kreatywność oraz twórcze myślenie.

10. Kolorowe dźwięki

Nowoczesny sposób nauczania muzyki polegający na łączeniu kolorów z dźwiękami gdzie każdy dźwięk gamy ma przypisany kolor. Metoda ta wykorzystywania jest podczas gr na kolorowych dzwonkach naciskanych, BUM BUM Rurkach dzwonkach na tubach.

11. Metoda bezpośredniego doświadczania muzyki.

Metoda ta zakłada bezpośredni kontakt dziecka z profesjonalnym instrumentem. Obejmuje zarówno uczestnictwo w koncertach, warsztatach, audycjach muzycznych jak i spotkaniach z muzykami oraz możliwość poznania wielu instrumentów orkiestrowych.