Programy i działania edukacyjne
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
W naszym przedszkolu kochamy książki – i właśnie dlatego z radością bierzemy udział
w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa!
To ogólnopolski program, którego celem jest rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci już od najmłodszych lat. W ramach programu nasze przedszkolaki mają okazję:
- poznawać nowe, pięknie ilustrowane książki,
- uczestniczyć w codziennym, głośnym czytaniu,
- brać udział w zabawach, teatrzykach i zajęciach inspirowanych literaturą dziecięcą,
- współpracować z Biblioteką nr 5 i 68,
- wzbogacać słownictwo, doskonalić mowę komunikatywną,
- kształtować intelektualny i emocjonalny stosunek do książki, jako źródła wiedzy i przeżyć.
Dzięki wsparciu z programu wzbogaciliśmy naszą przedszkolną biblioteczkę o wiele wartościowych i atrakcyjnych pozycji. Książki stały się częścią codziennej zabawy i nauki – są inspiracją do rozmów, rysunków i kreatywnego myślenia.
Wierzymy, że miłość do książek, zaszczepiona w dzieciństwie, zostaje na całe życie. Dlatego każdego dnia staramy się, aby czytanie było dla dzieci przyjemnością.
Zapraszamy wszystkich rodziców do rozwijania zainteresowań czytelniczych dzieci, poprzez udział w aktywnym czytaniu pod hasłem „Czytanie na dywanie”.
Rodzicu, umów się z nauczycielem grupy – „Wspólne czytanie to czas, który zostaje w sercu dziecka na zawsze”.
„Kodowanie i programowanie” – nauka przez zabawę od najmłodszych lat
W naszym przedszkolu zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważne jest przygotowanie dzieci do życia w dynamicznie zmieniającym się świecie, w którym kompetencje cyfrowe, logiczne myślenie i umiejętność współpracy odgrywają kluczową rolę. Dlatego już od najmłodszych lat wprowadzamy dzieci w fascynujący świat kodowania i programowania- w sposób dostosowany do ich wieku, możliwości i naturalnej ciekawości poznawczej.
Zajęcia realizowane są w oparciu o koncepcję programu „Kodowanie na dywanie”, który zakłada naukę podstaw programowania poprzez działania praktyczne, manipulacyjne i zabawy ruchowe – często bez użycia komputera. W codziennej pracy wykorzystujemy różnorodne pomoce dydaktyczne, m.in. maty do kodowania, które pozwalają dzieciom planować ruchy krok po kroku, układać sekwencje poleceń i ćwiczyć orientację przestrzenną. Dzięki nim dzieci uczą się planowania działań, przewidywania ich skutków, rozwijają myślenie przyczynowo- skutkowe oraz doskonalą umiejętności komunikacji i pracy zespołowej.
Ważnym elementem naszych zajęć jest również robotyka edukacyjna, która pozwala najmłodszym w intuicyjny sposób poznawać świat nowych technologii. W codziennej pracy wykorzystujemy nowoczesne pomoce dydaktyczne, takie jak: Ozoboty, Indi, Geniboty, Doc.
Szczególnym wydarzeniem w naszym kalendarzu edukacyjnym jest dzielnicowy konkurs „Koduję z Ochotą”, którego jesteśmy organizatorem. Celem tego przedsięwzięcia jest popularyzacja kodowania wśród najmłodszych, prezentacja ich osiągnięć, a także integracja placówek edukacyjnych z całej dzielnicy. Konkurs inspiruje dzieci do dalszej nauki, rozwija ich zainteresowania poznawcze oraz buduje pozytywne doświadczenia związane z edukacją informatyczną.
Nasza placówka aktywnie uczestniczy w ogólnoeuropejskiej inicjatywie Code Week – Europejskim Tygodniu Kodowania, której celem jest popularyzacja nauki programowania oraz nowych technologii w sposób angażujący, kreatywny i dostosowany do możliwości najmłodszych. W ramach tego wydarzenia organizujemy zajęcia, warsztaty, podczas których dzieci rozwijają umiejętność planowania działań, logicznego myślenia, współpracy w grupie oraz twórczego rozwiązywania problemów. Poprzez zabawę z kodowaniem dzieci uczą się także cierpliwości, konsekwencji w działaniu oraz wiary we własne możliwości. Udział w Code Week to dla naszych przedszkolaków nie tylko wspaniała przygoda edukacyjna i nauka przez doświadczenie, ale również okazja, by stać się częścią europejskiej społeczności młodych programistów – ciekawych świata, kreatywnych i gotowych do odkrywania technologicznych wyzwań przyszłości.
Dzięki zajęciom z kodowania i programowania nasi wychowankowie uczą się, że technologia to nie tylko narzędzie, ale również sposób twórczego rozwiązywania problemów, realizowania własnych pomysłów i rozwijania pasji.
"Owce w sieci"
Program powstał z inicjatywy słowackiej organizacji pozarządowej eSlovensko.
W Polsce został opracowany przez Polskie Centrum Programu Safer Internet, które tworzą Fundacja Dzieci Niczyje oraz NASK.
Program „Owce w sieci” prowadzony jest w grupie dzieci sześcioletnich. Podejmuje problem zagrożeń, jakie niesie korzystanie z zasobów Internetu.
Coraz częściej już dzieci w wieku przedszkolnym potrafią korzystać z różnych programów komputerowych i sprawnie poruszać się po internecie, dlatego ważne jest, aby znały zagrożenia świata wirtualnego i wiedziały, jak sobie z nimi radzić.
Program edukacyjny „Owce w sieci” pokazuje, jak bezpiecznie korzystać z nowych technologii.
Kreskówki, które stanowią bazę projektu, odwołują się do klasycznej opowieści o walce dobra ze złem. Występują w nich: mądry Baca, naiwny Jasiek, dzielny Gajowy, niewinne owce i złe wilki.
Akcja rozgrywa się w szałasie na hali, ale opowieści odzwierciedlają obecny styl życia.
W każdej bajce zawarty jest morał, mówiący o tym, jak unikać zagrożeń.
Poruszana tematyka dotyczy m.in: publikacji nagich zdjęć, uwodzenia przez internet, rasizmu i dyskryminacji, prześladowania w internecie, a także wyłudzania danych.
Współpraca ze środowiskiem
Nasze przedszkole aktywnie współpracuje ze środowiskiem lokalnym i miastem Stołecznym Warszawa, wierząc, że wspólne działania przynoszą pozytywne efekty w wychowaniu i edukacji dzieci. Dzięki tej współpracy dzieci poznają najbliższe otoczenie, uczą się wrażliwości na potrzeby innych. Rozwijają swoje zainteresowania i umiejętności, uczestnicząc
w spektaklach teatralnych, lekcjach muzealnych, spacerach edukacyjno-przyrodniczych.
W ramach współpracy ze środowiskiem lokalnym:
- uczestniczymy w wydarzeniach, organizowanych przez instytucje kultury na Ochocie
i w mieście Stołecznym Warszawa (np. domy kultury, biblioteki, muzea, teatry, dom seniora),
- współpracujemy z pobliskimi placówkami szkolnymi i pozaszkolnymi (szkoły, przedszkola, Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna, Ogród Jordanowski, Ognisko Pracy Pozaszkolnej).
- zapraszamy do przedszkola przedstawicieli różnych zawodów oraz organizacji społecznych i kulturalnych,
- aktywnie włączamy się w akcje charytatywne i społeczne, promując postawy empatii i zaangażowania (np.; domy dziecka, schroniska dla zwierząt),
- nawiązujemy współpracę z lokalnymi służbami (np. policja, straż miejska), co przyczynia się do edukacji dzieci w zakresie bezpieczeństwa.
Nasze działania są ukierunkowane na budowanie pozytywnych relacji z otoczeniem oraz wspieranie rozwoju dzieci poprzez własne doświadczenia. Jesteśmy otwarci na nowe inicjatywy i chętnie podejmujemy współpracę z różnymi instytucjami i osobami działającymi na rzecz dobra wspólnego.