Programy i działania profilaktyczne
Bezpieczeństwo w przedszkolu
W naszym przedszkolu dbamy o rozwój dzieci oraz naukę poprzez zabawę w oparciu o zasady bezpieczeństwa. To nie tylko troska o jego emocje, zdrowie, relacje i prawidłowy rozwój, ale w szczególności ochrona fizyczna. Uczymy najmłodszych, jak zachowywać się w różnych sytuacjach:
- zapoznajemy dzieci z zasadami i umowami bezpieczeństwa obowiązującymi w przedszkolu i poza nim np.: podczas wyjść, wycieczek,
- prowadzimy zajęcia tematyczne, związane z bezpieczeństwem: w ruchu drogowym, w kontaktach z nieznajomymi oraz zwierzętami,
- organizujemy spotkania edukacyjne z policją, strażą miejską, ratownikami medycznymi- dzieci uczą się, komu ufać i jak reagować w sytuacjach zagrożenia. Kiedy i jak korzystać z numeru alarmowego 112,
- przeprowadzamy próbne ewakuacje. Dzieci uczą się zasad postępowania w sytuacjach awaryjnych, w atmosferze spokoju i zaufania. Ćwiczymy bezpieczne i spokojne opuszczanie budynku.
Treści o bezpieczeństwie przekazywane są dzieciom w formie piosenek, wierszyków, scenek dramowych, kolorowanek, książek, filmów edukacyjnych, ale także podczas spotkań z osobami pełniącymi służbę publiczną.
Wierzymy, że bezpieczeństwo to podstawa, na którym dziecko buduje pewność siebie, relacje i radość z odkrywania świata.
„Ruch to zdrowie” – aktywność ruchowa jako fundament rozwoju dziecka
„Ruch to naturalna potrzeba każdego dziecka”- te słowa najlepiej oddają znaczenie aktywności fizycznej w procesie dorastania. W naszym przedszkolu codzienna porcja ruchu to nie tylko okazja do zabawy, ale przede wszystkim fundament harmonijnego i wszechstronnego rozwoju.
Zajęcia ruchowe planujemy tak, aby wspierały rozwój dzieci na wielu płaszczyznach – fizycznej, społecznej, emocjonalnej i poznawczej. W naszym programie znajdują się ćwiczenia ogólnorozwojowe i gimnastyka korekcyjna, zabawy ruchowe z elementami rywalizacji oraz aktywności sportowe na świeżym powietrzu. Dzięki nim dzieci rozwijają motorykę dużą i małą, doskonalą koordynację ruchową oraz wyrabiają zdrowe nawyki, które pozostaną z nimi na całe życie.
Regularna aktywność fizyczna pozytywnie wpływa także na procesy poznawcze – poprawia koncentrację i pamięć, wspiera efektywne uczenie się, a jednocześnie buduje poczucie sprawczości i pewności siebie. Zabawy zespołowe uczą współpracy, przestrzegania zasad, empatii i szacunku wobec innych.
Jednym z najważniejszych wydarzeń w naszym kalendarzu jest „Sportowa Olimpiada Przedszkolaków”, która stanowi podsumowanie całorocznej pracy w zakresie rozwoju fizycznego. To wyjątkowy moment, w którym dzieci mogą sprawdzić swoje umiejętności, doświadczyć sportowych emocji, poznać zasady fair play i z dumą odkryć własne możliwości.
Wierzymy, że codzienna aktywność ruchowa kształtuje nie tylko zdrowe i sprawne ciało, ale również silny charakter, odporność psychiczną i pozytywne nastawienie do świata. Dlatego ruch w naszym przedszkolu to codzienność – naturalna część dnia, która buduje fundament zdrowia, radości oraz przyszłych sukcesów naszych wychowanków.
"Więcej wiem - mniej choruję!"
W naszym przedszkolu dbamy o zdrowie i dobre samopoczucie dzieci, realizując we współpracy z Państwową Powiatową Inspekcją Sanitarną programy profilaktyczne „Więcej wiem, mniej choruję” oraz „Skąd się biorą produkty ekologiczne”. Podczas zajęć przedszkolaki poznają Piramidę Zdrowia, uczą się, jak ważne jest spożywanie warzyw i owoców, codzienny ruch oraz picie wody zamiast słodkich napojów.
Prowadzimy także zajęcia kulinarne, podczas których dzieci z radością przygotowują zdrowe, kolorowe potrawy. Wszystkie posiłki w naszym przedszkolu są przygotowywane na miejscu, ze świeżych i pełnowartościowych produktów.
Dbamy o ograniczenie cukru – dlatego urodziny obchodzimy bez słodyczy. Zamiast tego dzieci mogą przynieść gadżety lub drobne upominki dla grupy, a wspólna zabawa sprawia, że to wyjątkowy i radosny dzień dla każdego!
"Przyjaciele Zippiego" - międzynarodowy program promocji zdrowia psychicznego dla dzieci w wieku 5-8lat
Program „Przyjaciele Zippiego” to międzynarodowy program promocji zdrowia psychicznego dla dzieci w wieku 5-8 lat, który kształtuje i rozwija umiejętności psychospołeczne u małych dzieci. Uczy różnych sposobów radzenia sobie
z trudnościami i wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu oraz doskonali relacje dzieci z innymi ludźmi. Nie koncentruje się on na dzieciach
z konkretnymi problemami czy trudnościami, ale promuje zdrowie emocjonalne wszystkich małych dzieci.
Jest to cykl 24 spotkań, realizowanych w najstarszych grupach przedszkolnych
w oparciu o bardzo starannie opracowane materiały.
Właścicielem programu jest angielska fundacja „Partnership For Children”. W Polsce, na podstawie podpisanej umowy licencyjnej, od 1 czerwca 2010 roku, wyłącznym przedstawicielem PFC, upoważnionym do upowszechniania programu „Przyjaciele Zippiego” jest Centrum Pozytywnej Edukacji.
Program został zbudowany na założeniu, że małe dzieci można nauczyć radzenia sobie z problemami
i trudnościami, dzięki czemu będą lepiej funkcjonować w młodości
i w życiu dorosłym, korzystając z tych umiejętności.
Wiek 5-7 lat, to okres rozwojowy, któremu towarzyszy wiele zmian, ogromne tempo uczenia się i nabywania nowych kompetencji. Jest to również etap przekraczania progu szkolnego. Program „Przyjaciele Zippiego” uczy dzieci, jak radzić sobie ze zmianami
i wyzwaniami, jak rozwiązywać konflikty i dobrze funkcjonować w grupie. Jest to jedyny program, w którym z małymi dziećmi rozmawia się na temat śmierci i uczuć, jakie towarzyszą nam w sytuacji utraty kogoś bliskiego.
Realizując zajęcia, nie mówimy dzieciom, co mają robić, ani: "to rozwiązanie jest dobre, a tamto złe". Natomiast zachęcamy dzieci do analizowania sytuacji życiowych
i zastanawiania się nad możliwościami postępowania w tych sytuacjach.
Program pokazuje także, jak ważna jest rozmowa z innymi, kiedy odczuwamy smutek lub złość, jak również jak ważne jest słuchanie innych, kiedy oni przeżywają trudne chwile.
Prowadzący: Katarzyna Gawior, Luiza Lipiec, Mateusz Łączyk
"Cukierki"
W przedszkolu program realizowany jest w grupach dzieci pięcioletnich
i sześcioletnich.
Program profilaktyczny „Cukierki” podejmuje problem zagrożeń, związanych
z substancjami, zabierającymi człowiekowi wolność.
Powstał w oparciu o bajkę autorstwa A. Grzelak pt. „Cukierki”. Dostosowany jest
do możliwości rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Problem używania substancji psychoaktywnych nie zostaje nazwany wprost, lecz może zostać przez dzieci zidentyfikowany, jeżeli miały już informacje na ten temat. Dzieci uczą się prawidłowych zachowań w sytuacjach zagrożenia. Otrzymują informacje, gdzie szukać pomocy.
Czynnikami chroniącymi są: więź z bliskimi dorosłymi i relacje z rówieśnikami.
Cele programu:
- przybliżenie dzieciom podstawowych informacji na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych;
- kształtowanie postawy dystansu w kontaktach z nieznajomymi;
- rozwijanie w dzieciach postaw zaufania do personelu przedszkola, jako osób mogących udzielić wsparcia w sytuacjach trudnych;
- kształtowanie umiejętności troski o własne bezpieczeństwo w kontaktach z innymi ludźmi;
- kształcenie umiejętności zauważania i nazywania uczuć własnych i innych ludzi.
Prowadząca: Dorota Biernacka