Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Programy i działania profilaktyczne

Bezpieczeństwo w przedszkolu

W naszym przedszkolu dbamy o rozwój dzieci oraz naukę poprzez zabawę w oparciu o zasady bezpieczeństwa. To nie tylko troska o jego emocje, zdrowie, relacje i prawidłowy rozwój, ale w szczególności ochrona fizyczna. Uczymy najmłodszych, jak zachowywać się w różnych sytuacjach:

  • zapoznajemy dzieci z zasadami i umowami bezpieczeństwa obowiązującymi w przedszkolu i poza nim np.: podczas wyjść, wycieczek,
  • prowadzimy zajęcia tematyczne, związane z bezpieczeństwem: w ruchu drogowym, w kontaktach z nieznajomymi oraz zwierzętami,
  • organizujemy spotkania edukacyjne z policją, strażą miejską, ratownikami medycznymi- dzieci uczą się, komu ufać i jak reagować w sytuacjach zagrożenia. Kiedy i jak korzystać z numeru alarmowego 112,
  • przeprowadzamy próbne ewakuacje. Dzieci uczą się zasad postępowania w sytuacjach awaryjnych, w atmosferze spokoju i zaufania. Ćwiczymy bezpieczne i spokojne opuszczanie budynku.

Treści o bezpieczeństwie przekazywane są dzieciom w formie piosenek, wierszyków, scenek dramowych, kolorowanek, książek, filmów edukacyjnych, ale także podczas spotkań z osobami pełniącymi służbę publiczną.

Wierzymy, że bezpieczeństwo to podstawa, na którym dziecko buduje pewność siebie, relacje i radość z odkrywania świata.

„Ruch to zdrowie” – aktywność ruchowa jako fundament rozwoju dziecka

„Ruch to naturalna potrzeba każdego dziecka”- te słowa najlepiej oddają znaczenie aktywności fizycznej w procesie dorastania. W naszym przedszkolu codzienna porcja ruchu to nie tylko okazja do zabawy, ale przede wszystkim fundament harmonijnego i wszechstronnego rozwoju.

Zajęcia ruchowe planujemy tak, aby wspierały rozwój dzieci na wielu płaszczyznach – fizycznej, społecznej, emocjonalnej i poznawczej. W naszym programie znajdują się ćwiczenia ogólnorozwojowe i gimnastyka korekcyjna, zabawy ruchowe z elementami rywalizacji oraz aktywności sportowe na świeżym powietrzu. Dzięki nim dzieci rozwijają motorykę dużą i małą, doskonalą koordynację ruchową oraz wyrabiają zdrowe nawyki, które pozostaną z nimi na całe życie.

Regularna aktywność fizyczna pozytywnie wpływa także na procesy poznawcze – poprawia koncentrację i pamięć, wspiera efektywne uczenie się, a jednocześnie buduje poczucie sprawczości i pewności siebie. Zabawy zespołowe uczą współpracy, przestrzegania zasad, empatii i szacunku wobec innych.

Jednym z najważniejszych wydarzeń w naszym kalendarzu jest „Sportowa Olimpiada Przedszkolaków”, która stanowi podsumowanie całorocznej pracy w zakresie rozwoju fizycznego. To wyjątkowy moment, w którym dzieci mogą sprawdzić swoje umiejętności, doświadczyć sportowych emocji, poznać zasady fair play i z dumą odkryć własne możliwości.

Wierzymy, że codzienna aktywność ruchowa kształtuje nie tylko zdrowe i sprawne ciało, ale również silny charakter, odporność psychiczną i pozytywne nastawienie do świata. Dlatego ruch w naszym przedszkolu to codzienność – naturalna część dnia, która buduje fundament zdrowia, radości oraz przyszłych sukcesów naszych wychowanków.

"Więcej wiem - mniej choruję!"

W naszym przedszkolu dbamy o zdrowie i dobre samopoczucie dzieci, realizując we współpracy z Państwową Powiatową Inspekcją Sanitarną programy profilaktyczne „Więcej wiem, mniej choruję” oraz „Skąd się biorą produkty ekologiczne”. Podczas zajęć przedszkolaki poznają Piramidę Zdrowia, uczą się, jak ważne jest spożywanie warzyw i owoców, codzienny ruch oraz picie wody zamiast słodkich napojów.

Prowadzimy także zajęcia kulinarne, podczas których dzieci z radością przygotowują zdrowe, kolorowe potrawy. Wszystkie posiłki w naszym przedszkolu są przygotowywane na miejscu, ze świeżych i pełnowartościowych produktów.

Dbamy o ograniczenie cukru – dlatego urodziny obchodzimy bez słodyczy. Zamiast tego dzieci mogą przynieść gadżety lub drobne upominki dla grupy, a wspólna zabawa sprawia, że to wyjątkowy i radosny dzień dla każdego!

"Przyjaciele Zippiego" - międzynarodowy program promocji zdrowia psychicznego dla dzieci w wieku 5-8lat

Program „Przyjaciele Zippiego” to międzynarodowy program promocji zdrowia psychicznego dla dzieci w wieku 5-8 lat, który kształtuje i rozwija umiejętności psychospołeczne u małych dzieci. Uczy różnych sposobów radzenia sobie
z trudnościami i wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu oraz doskonali relacje dzieci z innymi ludźmi. Nie koncentruje się on na dzieciach
z konkretnymi problemami czy trudnościami, ale promuje zdrowie emocjonalne wszystkich małych dzieci.

Jest to cykl 24 spotkań, realizowanych w najstarszych grupach przedszkolnych
w oparciu o bardzo starannie opracowane materiały.

Właścicielem programu jest angielska fundacja „Partnership For Children”. W Polsce, na podstawie podpisanej umowy licencyjnej, od 1 czerwca 2010 roku, wyłącznym przedstawicielem PFC, upoważnionym do upowszechniania programu „Przyjaciele Zippiego” jest Centrum Pozytywnej Edukacji.

Program został zbudowany na założeniu, że małe dzieci można nauczyć radzenia sobie z problemami
i trudnościami, dzięki czemu będą lepiej funkcjonować w młodości
i w życiu dorosłym, korzystając z tych umiejętności.

Wiek 5-7 lat, to okres rozwojowy, któremu towarzyszy wiele zmian, ogromne tempo uczenia się i nabywania nowych kompetencji. Jest to również etap przekraczania progu szkolnego. Program „Przyjaciele Zippiego” uczy dzieci, jak radzić sobie ze zmianami
i wyzwaniami, jak rozwiązywać konflikty i dobrze funkcjonować w grupie. Jest to jedyny program, w którym z małymi dziećmi rozmawia się na temat śmierci i uczuć, jakie towarzyszą nam w sytuacji utraty kogoś bliskiego.

Realizując zajęcia, nie mówimy dzieciom, co mają robić, ani: "to rozwiązanie jest dobre, a tamto złe". Natomiast zachęcamy dzieci do analizowania sytuacji życiowych
i zastanawiania się nad możliwościami postępowania w tych sytuacjach.

Program pokazuje także, jak ważna jest rozmowa z innymi, kiedy odczuwamy smutek lub złość, jak również jak ważne jest słuchanie innych, kiedy oni przeżywają trudne chwile.

Prowadzący: Katarzyna Gawior, Luiza Lipiec, Mateusz Łączyk

"Cukierki"

W przedszkolu program realizowany jest w grupach dzieci pięcioletnich
i sześcioletnich.

Program profilaktyczny „Cukierki” podejmuje problem zagrożeń, związanych
z substancjami, zabierającymi człowiekowi wolność. 

Powstał w oparciu o bajkę autorstwa A. Grzelak pt. „Cukierki”. Dostosowany jest
do możliwości rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Problem używania substancji psychoaktywnych nie zostaje nazwany wprost, lecz może zostać przez dzieci zidentyfikowany, jeżeli miały już informacje na ten temat. Dzieci uczą się prawidłowych zachowań w sytuacjach zagrożenia. Otrzymują informacje, gdzie szukać pomocy.

Czynnikami chroniącymi są: więź z bliskimi dorosłymi i relacje z rówieśnikami.

Cele programu:

  • przybliżenie dzieciom podstawowych informacji na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych;
  • kształtowanie postawy dystansu w kontaktach z nieznajomymi;
  • rozwijanie w dzieciach postaw zaufania do personelu przedszkola, jako osób mogących udzielić wsparcia w sytuacjach trudnych;
  • kształtowanie umiejętności troski o własne bezpieczeństwo w kontaktach z innymi ludźmi;
  • kształcenie umiejętności zauważania i nazywania uczuć własnych i innych ludzi.

Prowadząca: Dorota Biernacka

Program "Wiem co jem"

Kampania społeczna miasta st. Warszawy, której celem jest organizacja prawidłowego żywienia w placówkach oświatowych oraz edukacja prozdrowotna dzieci i rodziców.

Link w załączeniu "Wiem co jem"

https://um.warszawa.pl/waw/wiemcojem

 

 

 

Wspieranie zdrowia psychicznego i autyzm cyfrowy.

Autyzm cyfrowy to nieoficjalna nazwa na zjawisko powodowane przede wszystkim przez spędzanie wielu godzin dziennie przed ekranami – smartfonami, tabletami czy komputerami. W takim przypadku nietrudno o negatywny wpływ elektroniki na mózg dziecka.

Autyzm cyfrowy nie jest jednostką chorobową ani zaburzeniem tak jak „autyzm”, który według Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób ICD-10 jest całościowym zaburzeniem rozwojowym. To potoczne określenie zjawiska, do jakiego dochodzi w przypadku nadużywania telefonu przez dziecko. Pogarsza się stan psychiczny i funkcjonowanie poznawcze, co odbija się na wielu aspektach życia.

Autyzmu cyfrowego nie powinno się więc mylić ze spektrum autyzmu, choć objawy w obu przypadkach mogą być w pewnym stopniu do siebie podobne, stąd też wzięła się nazwa tego problemu. Warto wiedzieć, że charakterystycznym objawem autyzmu u dziecka jest trudność w nawiązaniu i utrzymaniu kontaktów z innymi ludźmi.

Oznaki autyzmu cyfrowego to:

  • trudności w nawiązywaniu kontaktów interpersonalnych,
  • problemy z koncentracją i zapamiętywaniem,
  • ograniczona aktywność fizyczna ze względu na dużą ilość czasu spędzaną z urządzeniami cyfrowymi,
  • mniejsza kreatywność – spowodowana przetwarzaniem głównie informacji obrazkowych, bez uruchamiania myślenia konceptualnego, które odpowiada np. za twórcze analizowanie informacji,
  • pogorszone samopoczucie, będące efektem przebodźcowania,
  • opóźniony rozwój mowy,
  • wybuchy emocji .

Jak walczyć z autyzmem cyfrowym?

  • Dbaj o aktywność fizyczną swoich dzieci,
  • Staraj się znaleźć inne zainteresowania,
  • Nigdy nie pozwól dziecku, by usypiało oglądając bajkę. Przed snem należy unikać wszystkiego co wiąże się z multimediami,
  • Ogranicz kontakt dziecka z telefonem, komputerem.

Pamiętajcie drodzy Rodzice o najważniejszym - a mianowicie o dobrym wzorze!

By wynegocjować zmianę nawyków swojego dziecka, musimy zacząć od siebie i to jest pierwszy, podstawowy sposób na uniknięcie lub zminimalizowanie szkodliwych następstw cyfrowego autyzmu u dziecka.

Pamiętajmy o złotej myśli, której autorem jest Robert Fulghum- „Nie martw się, że dzieci nigdy cię nie słuchają. Martw się, że zawsze cię obserwują".

Jeśli jednak mimo starań zauważymy, że coś złego dzieje się z naszym dzieckiem i mamy

podejrzenia, że ma to związek z użytkowania telefonu/ tabletu – szukajmy pomocy u specjalisty: psychologa lub psychoterapeuty i pamiętajmy, że specjaliści tacy mogą pracować na terenie placówki, do której uczęszcza dziecko, więc jest możliwość szybkiego kontaktu, z którego warto skorzystać, jeśli czujemy, że zachodzi taka potrzeba.